ناباروری در مردان

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از ناباروری ارائه بدیم به شرح مقابل است: ناباروری به ناتوانی زوجین برای باروری پس از یک سال نزدیکی بدون پیشگیری گفته می‌شود.پس برای اینکه موضوع ناباروری یکی از طرفین را بتوان مورد بررسی قرار داد به حدود یک سال زمان احتیاج داریم.مگر در صورتی که مشکل دیگری به طور همزمان وجود داشته باشد که نیاز به بررسی زودتر داشته باشد.

احتمال بارداری در یک زوج نرمال درهرماه 20 تا 25% واین احتمال در طی شش ماه به 75% و در طی یک سال به 90% می رسد.

بیشتر حاملگی‌ها زمانی اتفاق می افتد که طی 6 روز قبل از تخمک گذاری (حدود روز چهاردهم سیکل قاعدگی) انجام شود و تعداد کمی از بارداری‌ها پس از روز تخمک گذاری رخ می‌دهند.

بیشترین میزان باروری در زنان و مردان حدود 24 سالگی است و پس از این سن کاهش می یابد. حدود 15% از زوج ها نابارورهستند، درنیمی ازاین زوج ها عامل ناباروری مردان هستند.

ناباروری در مردان می تواند علت های زیادی داشته باشد از جمله : تولید کم اسپرم، عملکرد غیر طبیعی اسپرم یا انسداد در خروج اسپرم.برخی بیماری ها، حوادث، مشکلات سلامتی مزمن، سبک زندگی و عوامل دیگر می تواند نقش مهمی در ایجاد ناباروری در مردان داشته باشد.البته، خوشبختانه درمان برخی از علل ناباروری مردان در دسترس است. در این مقاله سعی بر این داریم سوالات شما به طورکامل پاسخ دهیم وهمه جوانب قضیه را برای فهم بهتر شما بررسی کنیم :

علائم ناباروری چیست؟

ناباروری ممکن است هیچ نشانه ی آشکار دیگر و یا علائمی نداشته باشد،با این حال برخی از عوامل زمینه ای مثل یک اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، رگهای گشاد اطراف بیضه و یا انسداد خروجی اسپرم باعث علائم و نشانه هایی شود. در اینجا به برخی از نشانه های ناباروری در مردان اشاره می کنیم:

اختلالات نعوظ

احساس درد، تورم و یا توده در بیضه

عفونت های تنفسی عود کننده و شدید

اختلالات در حس بویایی

رشد غیر طبیعی پستان ها در مردان

کاهش موهای صورت و بدن و یا سایر نشانه های اختلال کروموزومی یا هورمونی داشتن اسپرم کمتر از تعداد نرمال (کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی یا با شمارش اسپرم کمتراز39 میلیون درهرانزال)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معاینات ناباروری مردان با مراجعه به اورولوژیست شروع ‌می‌شود.دراین معاینات پزشک از شما سوالاتی را می پرسد تا از سابقه ی پزشکی شما مطلع شود مانند: سوابق جراحی، بیماری‌های مزمن، داروهای مصرفی، مشکلات جنسی، سابقۀ بیماری‌های آمیزشی یا سبک زندگی و مصرف سیگار یا مواد مخدر. همچنین ممکن است بیضه‌های مرد را برای بررسی مشکلات احتمالی معاینه کند. با معاینه می شود به مواردی همانند واریکوسل ، اندازۀ بیضه‌ها و برای ارزیابی وضعیت اسپرم، یک آزمایش اسپرم تجویز می‌شود.اگردر طی این معاینات مشکلاتی ازاین قبیل پیدا نشود دکتر انجام آزمایشات تکمیلی را تجویز میکند.

بیشتر بخوانید:آزمایش اسپرم چیست؟

اما در پاسخ به زمان مراجعه به پزشک برای تشخیص ناباروری در مردان باید گفت: اگر شما بعد از یکسال رابطه جنسی و بدون جلوگیری دچار فرزند نشدید و یا علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

اختلال نعوظ یا مشکلات انزال ، میل جنسی کم و یا مشکلات دیگر در عملکرد جنسی.

درد، ناراحتی، توده یا تورم در بیضه.

سابقه مشکلات بیضه، پروستات.

سابقه ی عمل جراحی در کشاله ران، بیضه ها، آلت تناسلی و یا کیسه بیضه.

پزشک ممکن است از شما سوالات زیر را بپرسد:

آیا تا به حال بچه دار شده اید؟

آیا در رابطه دچار مشکلات جنسی مانند: عدم توانایی به انزال رسیدن، زود انزالی یا مشکلاتی از جمله حفظ نعوظ هستید؟

در چه سنی به بلوغ رسیدید؟

آیا مواد مخدر از جمله استرئیدهای آنابولیک ، ماری جوانا و کوکائین استفاده کردید؟

در حال حاضر رژیم غذایی خاصی یا مصرف دارویی دارید؟

سابقه عدم نزول بیضه دارید؟

آیا در معرض مواد شمیمیایی ، آفت کش ؛ تابش یا سرب قرار گرفته اید؟

و اما تست ‌های تصویربرداری :

در اینجا ابتدا به صورت تیتروار موارد را بیان میکنیم سپس موارد قابل اشاره برای هر کدام را بیان می کنیم.

سونوگرافی بیضه

سونوگرافی از طریق مقعد

سیستوسکوپی

وازوگرافی

بیوپسی بیضه (نمونه برداری از بیضه)

آزمایش اسپرم

اندازه گیری سطح هورمون‌ها سایر آزمایش‌ها

حال به مواردی که باید در هر گزینه به آن پرداخت ؛ اشاره می کنیم:

سونوگرافی بیضه :

در سونوگرافی بیضه با استفاده از امواج فراصوت، عکس‌‌‌هایی تهیه می‌شود که به شناسایی مواردی مانند انزال پس‌رونده (ورود مایع منی به داخل مثانه به جای خروج آن از اندام تناسلی)، شناسایی انسداد مجرای انزال و مشکلات دیگر در بیضه‌ها و ساختار‌‌های پشتیبان آن کمک می‌کند.

سونوگرافی از طریق مقعد :

از این نوع سنوگرافی بیشتر برای مواردی مانند مشاهده‌ی پروستات مرد و بافت‌های احاطه‌کننده‌ی آن استفاده می‌گردد.نحوه انجام آن هم اینگونه است که پزشک سوزن نازکی را وارد مقعد می‌کند تا وضعیت پروستات را بررسی کند و وجود هرگونه انسداد در لوله‌های حمل‌کننده‌ی مایع منی (مجرای انزال و کیسه‌های منی) را شناسایی کند.

سیستوسکوپی :

از این روش برای بررسی مثانه، پروستات و مجاری ادرار استفاده می کنند. در این روش پزشک از لوله‌ای توخالی که مجهز به لنز است استفاده می‌کند. در صورتی که در اثر انسداد مجاری، مایع منی و اسپرم خارج نگردد، از این روش برای برطرف کردن انسداد استفاده می شود تا انتقال اسپرم به درستی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:سیتوسکوپی چیست؟

وازوگرافی :

یک تست برای بررسی وجود انسداد است. در این روش برشی در کیسه‌های بیضه ایجاد شده و یک رنگ مخصوص به داخل رگ وابران و بیضه‌ها تزریق می‌شود و با استفاده از اشعه‌ی ایکس هرگونه انسداد یا تراوش اسپرم در رگ وابران مشخص می‌گردد.

بیوپسی بیضه (نمونه برداری از بیضه) :

در این روش که به همان نمونه برداری بیضه از معروف است.در این روش نمونه‌‌های بسیار کوچکی از بافت بیضه به وسیله یک سوزن جدا شده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اما از نتیجه این آزمایش میتوان فهمید که آیا تولید اسپرم طبیعی است یا خیر.اما اگر نتیجه این آزمایش طبیعی باشد پس آنگاه می توان احتمال داد که مشکل از انسداد مسیر انتقال اسپرم و یا مشکلات دیگر است.

اما اگر با انجام آزمایشات زیر پزشک نتوانست مشکل را پیدا کند باید آزمایشات بیشتر مانند انجام آزمایش اسپرموگرام، آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون ها، آزمایش ادرار و تست های ژنتیکی برای بررسی دقیق تر علت ناباروری استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: عمل بیوپسی بیضه چیست؟

آزمایش اسپرم:

بیشتر بخوانید:آزمایش اسپرم چیست؟

در این آزمایش از مرد خواسته می شود تا تا نمونه منی را در یک ظرف استریل تهیه کند.این آزمایش برای کنترل کمیت و کیفیت مایع منی و اسپرم است. برخی از مواردی که در این آزمایش ارزیابی می‌شود عبارتند از:

حجم مایع منی

میزان اسپرم‌های با شکل طبیعی

میزان اسپرم‌های در حال حرکت

تعداد اسپرم در هر میلی لیتر منی تعداد کل اسپرم در نمونه مایع منی

عفونت در سیستم تولید مثل یکی از نتایجی است که در این آزمایش آشکار میشود.برای تهیه نمونه در دو روز متفاوت با فاصله بیش از دو ماه، احتمالاً باید دو بار مراجعه کنید، زیرا نمونه‌های مایع منی یک مرد می‌تواند در زمان‌های مختلف متفاوت باشد. لازم به ذکر است برای انجام این آزمایش لازم است که 2 تا 7 روز انزال انجام نشود.

اندازه گیری سطح هورمون‌ها :

هورمون‌ها، تولید اسپرم را کنترل می‌کنند همچنین هورمون‌ها در مردان تمایل و توانایی انجام رابطه جنسی ایجاد می کنند.حال،میزان کم و زیاد شدن این هورمون ها در عوامل مختلفی از جمله تولید اسپرم و هورمون های تستوسترون و هورمون اف اس اچ و انجام رابطه جنسی اختلال ایجاد میکند.پس دکتر برای اطمینان از مرد نابارور درخواست آزمایش خون میکند تا سطح هورمون های خون مشخص شود.

سایر آزمایشات:

پزشک اورولوژیست گاهی درخواست بررسی مجاری ادراری جهت اطلاع از بیماری عفونت مجاری ادراری می دهد.به این منظور مرد نابارور باید آزمایش ادرار بدهد.اگر در نتیجه آزمایش اسپرم پیدا شود پزشک به انزال پس گرد مشکوک می شود چونکه در این عارضه اسپرم می تواند وارد مثانه شود.عواملی باعث ایجاد این عارضه میشوند مثلا عمل جراحی در گذشته یا اختلال در دریچه مثانه. اما اگر در آزمایش اسپرمی یافت نشد پزشک به بررسی انسداد لوله های بیضه درخواست سونوگرافی یا رادیوگرافی می دهد.گاهی پزشک ممکن است علاوه بر معاینات به شما سونوگرافی از بیضه را توصیه کند جهت بررسی احتمال واریکوسل. با این آزمایش پزشک می تواند مشکل واریکوسل را با اطمینان کامل تشخیص دهد.

درمان ناباروری در مردان:

به طور کلی میتوان بیان کرد که علت دقیق ناباروری مشخص نیست.اما اگر پزشک نتواند برای شما علت ناباروری را مشخص کند یک سری توصیه های درمانی به شما ارئه دهد البته پزشک به شما توصیه می کند که همسر شما هم مورد بررسی قرار بگیرد.

عمل جراحی : مثل واریکوسل

درمان عفونت ها که در بالا به طور کامل توضیح داده شد.

درمان هورمونی برای افرادی که مشکلات هورمونی آنها شناسایی شده است.

روش های کمک باروری جدید

اما زمانی هم هست که این درمان ها عمل نمی کنند اما به طور کلی در موار نادر ناباروری مردان درمان نمی شود در این حالت پزشک توصیه میکند که از یک اهداکننده اسپرم استفاده کنید.

و اما راه های پیشگیری از ناباروری:

به طور کلی یک سری روش ها وجود دارد که علل شناخته شده ناباروری مردان هستند در حالی که بسیاری از انواع ناباروری مردان قابل پیشگیری نیست.در اینجا چند موارد را برای شما بیان می کنیم:

کاهش وزن

پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل

کاهش دمای اطراف بیضه

کاهش استرس

عدم استفاده از مواد مخدر

اجتناب از در معرض قرار گرفتن مواد شیمیایی مانند : آفت کش ها ، فلزات سنگین و سموم دیگر

عدم انجام وازکتومی

عدم استفاده از سیگار.

بیشتر بخوانید: آیا برای بچه دار شدن به اندازه کافی سالم هستیم؟

و اما حال عوارض ناباروری در مردان چیست ؟

در کل ناباروری در مردان می تواند عوارض متعددی داشته باشد مانند عوارض روحی. این شرایط ممکن است برای همسرتان استرس آور باشد علاوه بر این ها میشود به عوارض تکنیک های باروری گران ، جراحی و یا روش های دیگر برای درمان  و تحمل استرس ناشی از مشکلات عدم ناباروری اشاره کرد.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما.

جهت کسب اطلاعات و اخبار بیشتر پیگیر مقالات سایت ما باشید.

پاینده و سلامت باشید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

‫43 نظر

  • سلام وقت بخیر.ممنونم بابت مقالات خوبتون واقعا اطلاعات کافی و عالی بودن،آقای دکتر هم واقعا تک هستن .سلامت باشید.

    • سلام و وقت بخیر خدمت شما کاربر محترم.متشکرم بابت نظرات خوب و مثبت شما امیدوارم که ما باعث ارتقا و کمک به حفظ سلامت شما شده باشیم.سلامت و شاد باشید.

  • Twicsy گفت:

    Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and
    you’re just too magnificent. I really like what you have
    acquired here, certainly like what you’re stating and the way in which
    you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I can’t wait to read far more from you. This is really a tremendous web site.

  • Hi there colleagues, how is the whole thing, and what
    you desire to say concerning this piece of writing, in my
    view its in fact awesome in support of me.

  • Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thanks once again.

  • oahu golf گفت:

    hawaii drinking amid the ocean 32 Make sure to bring a reliable water
    filter too if you plan on drinking from any of
    the streams or rivers that you’ll encounter while hiking.

    • dear dannyhuot
      Actually I couldn’t understand your comment about our article. But it seems you spend time to read and share your idea with us. we will be so happy if you clearly explain about you comment. It is our pleasure choose our website to read.
      sincerely

  • Mark گفت:

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

  • Twicsy گفت:

    좋은 게시물, 나는 그것을 내 친구들과 공유했습니다.

  • Twicsy گفت:

    منشور جميل ، لقد شاركته مع أصدقائي.

  • Twicsy گفت:

    Гарний пост, я поділився
    ним із друзями.

  • Twicsy گفت:

    Güzel bir yazı, arkadaşlarımla paylaştım.

  • Twicsy گفت:

    Dejligt indlæg, jeg har delt det med mine venner.

  • 좋은 게시물, 나는 그것을 내 친구들과 공유했습니다.

  • Twicsy گفت:

    Belo post, compartilhei com meus amigos.

  • twicsy.com گفت:

    Гарний пост, я поділився ним із друзями.

  • Fint innlegg, jeg har delt det med vennene mine.

  • Twicsy گفت:

    Nice post, na-share ko na sa mga kaibigan ko.

  • Twicsy گفت:

    Dejligt indlæg, jeg har delt det med mine venner.

  • Posting yang bagus, saya telah membagikannya dengan teman-teman saya.

  • Leuk bericht, ik heb het gedeeld met mijn vrienden.

  • Twicsy گفت:

    Nice post, na-share ko na sa mga kaibigan ko.

  • Гарний пост, я поділився ним із друзями.

  • Twicsy گفت:

    Güzel bir yazı, arkadaşlarımla paylaştım.

  • Twicsy گفت:

    좋은 게시물, 나는 그것을 내 친구들과 공유했습니다.

  • I’m really enjoying the design and layout of your site. It’s a
    very easy on the eyes which makes it much more pleasant for
    me to come here and visit more often. Did
    you hire out a designer to create your theme? Fantastic work!

  • I feel connected with the community on SoundCloud, thanks to
    the engaging interaction between artists and listeners.

  • At this time I am ready to do my breakfast, after having my breakfast coming over again to read further news.

  • It’s going to be finish of mine day, except before finish
    I am reading this enormous paragraph to improve my know-how.

  • twicsy reviews گفت:

    Appreciate this post. Let me try it out.

  • Generally I do not learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to check out and do it!
    Your writing taste has been amazed me. Thanks, very nice article.

  • It’s awesome to go to see this web site and reading the views of all mates regarding this post,
    while I am also eager of getting experience.

  • wwd.com گفت:

    Hello to all, since I am truly eager of reading this web site’s post to be updated regularly.
    It consists of fastidious stuff.

  • wwd.com گفت:

    This page definitely has all of the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • wwd.com گفت:

    Hi there, You have done a fantastic job.
    I will certainly digg it and personally recommend
    to my friends. I’m confident they will be benefited from this website.

  • I constantly emailed this webpage post page to all
    my associates, as if like to read it afterward my friends will too.

  • Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts
    and I am waiting for your next post thanks once again.

  • That is really fascinating, You’re an excessively professional blogger.
    I have joined your rss feed and sit up for seeking extra of
    your wonderful post. Additionally, I’ve shared your site in my social networks

  • Hi there to every body, it’s my first go to see of this website; this blog includes remarkable and
    genuinely excellent stuff in favor of readers.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *