کلیه و بیماری های کلیوی

در این مقاله سعی داریم اطلاعات شما را در مورد اندام کلیه و بیماری کلیه به صورت کلی افزایش دهیم.در ادامه مقاله همراه ما باشید.

از کلیه ها به عنوان اندام لوبیایی شکل درطرفین ستون مهره یاد می شود که موقعیت دقیق آن زیر دنده ها و پشت شکم است. کلیه در مردان حدود 125 تا 175 گرم و در زنان حدود 115 تا 155 گرم است. کلیه راست به دلیل موقعیت کبد اندکی پایین تر از کلیه چپ است. کلیه ها توسط دنده ها محافظت می شوند. به صورت دقیق تر ، قسمت های بالایی کلیه توسط دنده یازدهم و دوازدهم محافظت می شود. به طور معمول طول کلیه حدود 11 تا 16 سانتی متر، عرض آن 6 سانتی متر و ضخامت آن حدود 4 سانتی متر است.علاوه بر دنده ها، کلیه توسط موارد دیگری نیز محافظت می شوند مانند کپسول فیبری که از جنس بافت پیوندی متراکم و نامنظم پوشیده شده است.به علاوه به حفظ شکل کلیه هم کمک می کند.

۱۰ نشانه که کلیه شما به درستی کار نمیکند.

کار کلیه تصفیه خون است و آب و مواد زائد را به ادرار تبدیل می کند سپس از راه میزنای، ادرار را به مثانه هدایت می کند تا از بدن دفع شود.کلیه سیستم هوشمندی دارد که می تواند مواد غیر دفعی را جذب کند و مواد زائد را در مثانه ذخیره کند تا در زمان مناسب از بدن دفع شود.

حال که شما را با کلیه، ساختار و عملکرد آن آشنا کردیم به بیماری های کلیه و یک سری موارد دیگر به صورت کلی می پردازیم:

کلیه درد:

درد کلیه می تواند ناشی از عفونت ، آسیب یا التهاب کلیه باشد.حال اینکه این درد ممکن است به صورت یک درد یک طرفه و گیج کننده باشد که به صورت کمر درد و پهلو درد ظاهر می شود. علاوه بر اینها ممکن است علائم دیگیری نیز داشته باشد مانند علائم ادراری یا تب. علت های درد کلیه بسیار هستند و ما در اینجا تلاش میکنیم چندین موارد را برای شما شرح دهیم: یکی ازاین عوامل خونریزی کلیه است دیگری می تواند لخته شدن خون در رگ های کلیه،عفونت دستگاه ادراری، تصلب شرایین، کلیه نعل اسبی (به حالتی که دو کلیه ها به هم متصل هستند و در هنگام تولد وجود دارد)،سرطان کلیه و یا تومور کلیه، عفونت کلیه، تورم کلیه (به علت اختلال در دفع ادرار) و بیماری کلیه پلی کیستسک.

شاید از خود بپرسید چرا در میان مشکلات بالا سنگ کلیه ذکر نشده حال آنکه بسیار دردآور است؟ در پاسخ باید گفت: سنگ کلیه را به عنوان درد کلیه نمی دانند. سنگ کلیه زمانی که در کلیه قرار دارد بی درد است و هنگامی که حرکت می کند درد شدیدی را ایجاد میکند. درادامه به توضیحات بیشتر در مورد سنگ کلیه می پردازیم.

سرطان کلیه:

سرطان کلیه ، سرطانی است که از کلیه سرچشمه میگیرد. رایج ترین نوع سرطان کلیه کارسینوم سلول کلیوی است.دیگرانواع سرطان های کلیه کمتر فراگیر هستند.سرطان کلیه شایع در کودکان و نوجوانان تومور ویلمز می باشد.

از جمله علائم سرطان : خون در ادرار، کمر درد (دقیقا در زیر دنده ها که برطرف نمی شود.) ، کاهش وزن ، خستگی و تب متناوب است. از جمله روش های درمانی می توان به جراحی، پرتودرمانی(رادیوتراپی)، روش سرد سازی سلول های سرطانی اشاره کرد.

نارسایی کلیه:

نارسائی زمانی رخ می دهد که کلیه ها نتوانند مواد زائد و سموم بدن را از طریق خون دفع کنند.عوامل زیادی در ایجاد اختلال در عملکرد کلیه تاثیر دارند مانند: در معرض سموم و آلاینده یا مصرف داروهای خاصی باشید، ابتلا به انواع خاصی از بیماری های مزمن،کم آبی شدید و آسیب دیدن کلیه. از علائم نارسایی کلیه می توان به مشکلات تنفسی، احساس درد در قفسه سینه، احساس حالت تهوع و سرگیجه ، در موارد حاد تشنج و کما و…اشاره کرد.

عفونت کلیه:

عفونت کلیه می تواند در هر گروه سنی رخ بدهد و مختص گروه سنی خاصی نیست.عفونت کلیه بخشی از عفونت دستگاه ادرار است که به پیلونفریت نیز موسوم است.عفونت کلیه می تواند از مثانه و مجرای ادرار آغاز شود.به همین دلیل در صورت مشاهده علائم عفونت ادراری باید فورا به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.در صورت عدم توجه ممکن است دچار آسیب های دائمی کلیویی و نارسایی کلیه شوید.

عفونت کلیه به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد که حاد موجب تورم و آسیب دائمی کلیه می شود.در عفونت کلیه مزمن که یک اتفاق نادر است در اثر اختلال در جریان طبیعی ادرار رخ می دهد و موجب عفونت های مکرر در بیمار می شود. عفونت کلیه را پزشکان از طریق آزمایش خون و آزمایش ادرار تشخیص می دهند.سونوگرافی و تصویر برداری به وسیله اشعه ایکس از نواحی کلیه و دستگاه ادراری نیز از دیگر روش های تشخیص عفونت کلیه است.

کیست کلیه:

کیست های کلیه گرد و پرازمایع هستند که روی کلیه و یا در داخل کلیه تشکیل می شوند.معمولا کیست های کلیه از نوع کیست های ساده هستند که غیر سرطانی هستند و عوارضی ندارند.علت به وجود آمدن این کیست ها هنوز مشخص نیست. کیست های ساده اغلب در طول یک آزمایش تصویربرداری شناسایی می شوند حال آنکه کیست های ساده کلیه علائم و نشانه ای ندارند و معمولا نیازی به درمان ندارند.

از علائم کیست کلیه می توان به تب، درد درناحیه بالای شکم و درد مبهم در پشت یا پهلو اشاره کرد.از عوارض کیست می توان به کیست های عفونی، ترکیدن کیست، انسداد ادرار اشاره کرد. حال میخواهیم به مواردی افزون بر بیماری های کلیه ای بپردازیم :

پیوند کلیه:

همانطور که می دانید پیوند کلیه امروزه جز پیوند ها و عمل های کاربردی محسوب می شود.اما مهمترین عامل در پیوند کلیه همان پس زدن کلیه است که امری طبیعی محسوب می شود. برای رفع این عارضه پزشک متخصص اورولوژی داروهایی را تجویز می کند.در اینجا مشکلاتی وجود دارد که بیماران پیوند کلیه به آن مبتلا می شوند مانند: بیماری عفونی پس از انجام پیوند کلیه، بیماری های قلبی، فشار خون بالا ،کم خونی ،افسردگی، سرماخوردگی.

اما خوشبختانه می شود به چند عامل اشاره کرد که پیوند کلیه موفقیت آمیز باشد مثلا به طور مکرر نزد پزشک رفتن ، مصرف داروهایی که مانع پس زدگی دکتر شود و توسط دکتر تجویز شده باشد، آزمایش مکرر، عمل دقیق به تمام نکات دکتر، شیوه زندگی خود را تغییر دادن مانند کنار گذاشتن مصرف الکل و دخانیات، مصرف خوراکی های سالم و انجام ورزش به صورت منظم.

نفروپاتی دیابتی :

یک بیماری کلیه ای با منشا دیابت از مشکلات شایع بیماران دیابتی است. به طور کلی بیماریهای عفونی در بیماران دیابتی شایع تر و حادتر است و باعث افزایش مرگ و میر افراد است.علت عفونت بیشتر در بیماران دیابتی همان محیط قندی خون است که سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و در مواردی موجب آنژیوپاتی‌های میکرو و ماکرو، نوروپاتی، کاهش در فعالیت ضد باکتریایی ادرار، عدم کارایی مناسب دستگاه ادرار و گوارش و … می‌شود.

از علائم نفروپاتی می توان به تورم پا، مچ پا، دست یا چشم اشاره کرد همچنین به دفع پروتئین در ادرار،بدتر شدن کنترل فشار خون، کاهش نیاز به انسولینن یا داروی دیابت وخستگی و … اشاره کرد.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما.

جهت کسب اطلاعات و اخبار بیشتر پیگیر مقالات ما باشید.

پاینده و سلامت باشید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *