پروستات

درابتدا سعی داریم تعریفی کلی از غده پروستات و عملکرد آن برای شما مخاطبان عزیز ارائه دهیم،تا ادامه مقاله همراه ما باشید.

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است، اندازه آن حدود یک گردو کوچک تخمین زده می شود.مکان آن در ابتدای مجرای ادراری در لگن خاصره است.از این غده به حالت سفت و به شکل هرم وارونه یاد می شود که قسمتی از آن را بافت غددی و قسمتی را بافت عضلانی تشکیل می دهد.غده پرستات در موقع انزال منقبض می شود و از خود ماده ای شیری رنگ با خاصیت قلیایی به ماده منی اضافه می کند.در حقیقت حالت ژلاتینی ماده منی به علت فعالیت غده پروستات و ترشحات آن است.

غده پروستات در دوران کودکی نسبتا کوچک است و در سن بلوغ تحت تاثیر هورمون تستوسترون شروع به رشد می کند.این غده به رشد خود تا 20 سالگی ادامه می دهد و پس از آن تا حدود سن 40 تا 50 سالگی به همین اندازه باقی می ماند.از حدود سن 60 سال به بالا افراد باید مراقب سنگ ساختن غده پروستات خود باشند.

وزن پروستات در افراد بالغ حدود 50-20 گرم و اندازه آن 3*2*4 می باشد.وظیفه ترشحات پروستات که حدود یک سوم مایع منی را تشکیل می دهد حمل و نقل و تغذیه اسپرم است علاوه براین ها حالت قلیایی این ماده ، اسپرم را در محیط اسیدی واژن حفاظت می کند. علاوه بر موارد گفته شده جدا از نقش تولید مثلی پروستات، این غده در ادرار مردان هم نقش دارد، پروستات مجرای پیشراه را در فاصله مثانه تا آلت تناسلی در برگرفته. انقباض عضلات پروستات باعث آهسته جریان پیدا کردن ادرار می شود.

حال که با غده پروستات و ساختار آن بیشتر از قبل آشنا شدیم ابتدا میخواهیم به بیماری های مرتبط با پروستات بپردازیم،تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

التهاب پروستات :

اگر بخواهیم تعریفی از پروستاتیت برای شما ارائه دهیم باید گفت به تورم و التهاب غده پروستات گفته میشود. پروستاتیت (التهاب پروستات) باعث ادرار دردناک و سختی در ادرار کردن در آقایان می شود.افزون بر موارد گفته شده می شود به درد در ناحیه ی کشاله ران، لگن و دستگاه تناسلی اشاره کرد.

منشا این مشکل می تواند باکتری ها باشند که با استفاده از آنتی بیوتیک ها تحت نظر پزشک اورولوژیست قابل درمان است.اما گاهی منشا این مشکل باکتری ها نیستند و حتی علت آن را نمی توان مشخص کرد. از علائم آن می توان به درد و ناراحتی بین بیضه و مقعد ، انزال دردناک ، نیاز فوری به ادرار و…(در مقاله مرتبط با همین موضوع اشاره شده است.) پرداخت.

هاپیرپلازی خوش خیم پروستات ( بزرگی خوش خیم پروستات) :

این بیماری شایع ترین علت انسداد ادراری در میان مردان است.آقایان با رسیدن به سن 70 ، نزدیک به 80% به این بیماری مبتلا خواهند شد.از علائم این بیماری می توان به تکرار ادرار، احتباس ادرار و فشار جریان ادرار و… اشاره کرد.این علائمی که گفته شد به علت تورم غده پروستات شکل می گیرد پس با سنوگرافی و TR قابل تشخیص خواهد بود. میزان شیوع بیماری و اختلالات جنسی درمردان مبتلا به این بیماری حدود دو برابر در مقایسه با افراد سالم افزایش پیدا می کند.روش درمانی این بیماری به این صورت است که پزشک اورولوژیست برای فرد دارای مشکل دارو تجویز می کند و در صورت جواب ندادن روش دارویی از عمل جراحی برای درمان استفاده می کنند.

سرطان پروستات:

همان طور که از اسم این بیماری مشخص است سرطان پروستات در غده پروستات مردان رخ می دهد.متاسفانه سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است.سرطان پروستات به طور معمول آرام رشد می کند و در ابتدا آسیب جدی به پروستات وارد نمی کند اما در عین حال ممکن است انواعی دیگری از آن به سرعت رشد کند و حتی مهاجم هم باشد.

سرطان پروستات می توان علائم مختلفی داشته باشد مانند : اشکال در ادرار، درد استخوان ،کاهش جریان ادرار، ناراحتی در ناحیه لگن و… .

سن بالا ،چاقی ،سابقه خانوادگی و… می تواند احتما ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. از عوارض سرطان پروستات می شود به گسترش سرطان های ارگان هایی مانند مثانه، استخوان ، سیستم خونی و لنفوی اشاره کرد.البته عوارض سرطان پروستات فقط به این موردها ختم نمی شود و ما به صورت مفصل در مقاله ای با همین تیتر(سرطان پروستات) به همه عوارض همراه با توضیحات کامل پرداختیم.

غربالگری سرطان پروستات ممکن است شامل : معاینه انگشتی مقعد ،آزمون آنتی ژن اختصاصی پروستات باشد اما تشخیص سرطان پروستات به صورت سنوگرافی ، بیوپسی(نمونه برداری) از پروستات صورت گیرد.

اگر پزشک بخواهد برای شما میزان گسترش یافتگی سرطان را مشخص کند می تواند از روش هایی مانند : CT اسکن ،سونوگرافی ، MRI ، اسکن استخوان و… استفاده کند.

از جمله روش های درمانی باید به پرتودرمانی(رادیولوژی)، هورمون درمانی ، جراحی برای خارج کردن پروستات و شیمی درمانی اشاره کرد.

راه های زیادی برای پیشگیری از سرطان پروستات است از جمله ورزش روزانه ، رژیم غذایی مناسب و… .

بیوپسی پروستات :

بیوپسی پروستات در حقیقت یک روش برای برداشتن نمونه هایی از بافت پروستات است که مشکوک به نظر می رسد.روش نمونه برداری از بافت مشکوک پروستات به این گونه است که از سوزن برای جمع آوری تعدادی از نمونه های بافت استفاده می شود.این روش توسط پزشک اورولوژیست استفاده می شود.اگر نتایج به دست آمده از آزمایش های ابتدایی غیر طبیعی به نظر برسد پزشک اورولوژیست احتمال سرطان پروستات را می دهد.در حقیقت این نمونه ها زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا ناهنجاری های سلولی را ببینند.

اگر جواب مثبت باشد و سرطان همان طور که گفته شد شناسایی شود، با این روش میزان سرعت سرطان ارزیابی شده و بهترین گزینه درمانی انتخاب می شود.

از خطرات این روش می توان به خونریزی در محل بیوپسی، خون در مایع منی،عفونت،خون در ادرار و… اشاره کرد. اگر بعد از انجام این آزمایش مشکلاتی همانند تب ، مشکل در ادرار کردن ،خونریزی طولانی مدت و شدید یا افزایش درد مرتب داشتید با پزشک اورولوژیست خود تماس بگیرید.

آزمایش PSA :

یک نوع آزمایش است که در آن آنتی ژن های اختصاصی پروستات مورد بررسی قرار می گیرد و اگر سطح آن بالاتر از حد مجاز و تعیین شده باشد باید با پزشک اورولوژیست خود مشورت کنید تا آن را پایین بیارید.در حقیقت PSA ،نوعی پروتئین است که توسط سلول های سالم و سرطانی مستقر در پروستات ساخته می شوند. این آزمایش سطح پروتئین ها را اندازه گیری می کند تا سرطان پروستات جدید یا احتمال بازگشت سرطان را بررسی کنند.

حال آنکه بعضی از عوامل مانند سبک زندگی مانند غذاهای سالم ، فعالیت فیزیکی بیشتر می توانند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

عواملی که می توانند تاثیری مثبت بر سطوح PSA داشته باشند را به صورت محدود در اینجا شرح می دهیم برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله ای مرتبط با همین تیتر را بخوانید. مصرف مواد غذایی دارای لیکوپن بسیار موثر است مانند گوجه فرنگی ،استفاده از منابع پروتئینی سالم و بدون چربی مانند مرغ، ماهی و سویا و یا سایر پروتئین های گیاهی.ورزش هم از عوامل تاثیر گذار است ، افزون بر این مصرف ویتامین D در کاهش استرس هم موثر هستند.

با تشکر از صرف وقت ومطالعه ما.

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیگیر سایت ما باشید.

پاینده و سلامت باشید.