سیستوسکوپی

در این مقاله سعی داریم اطلاعات شما را از آزمایش سیستوسکوپی افزایش دهیم و به سوالاتی که در ذهن شما ایجاد شده است پاسخ دهیم،پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
سیستوسکوپی در حقیقت روشی است که توسط متخصص اورولوژی و مجاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد تا مثانه و لوله مجاری ادراری فرد مورد ارزیابی کامل قرار بگیرد.
اما این آزمایش چه کاربردی دارد؟ در این آزمایش که بسیار هم کاربردی است مواردی مانند سلامت مثانه ، مجاری ادراری و همچنین مشکلاتی که ممکن است برای پروستات پیش بیاید ؛ چک می شود.
اسم این آزمایش از ابزار مورد استفاده در این فرایند که سیستوسکوپ نام دارد،گرفته شده است. ساختار این سیستوسکوپ به این شکل است که دارای یک لوله ای به همراه لنز است که بسیار باریک است و از طریق مجاری ادراری در امتداد مثانه قرار دارد.

کاربردهای سیستوسکوپی چیست؟

در متن بالا ما به مواردی مانند تشخیص مشکلات احتمالی مجرای ادراری،پروستات و مثانه اشاره کردیم اما سیستوسکوپی کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها هم اشاره خواهیم کرد.
یک فرد برای مراجعه به پزشک اورولوژیست ممکن است دلایل مختلفی مانند بی اختیاری ادراری ، وجود خون در ادرار داشته باشد،اما سرطان مثانه ،سنگ مثانه ، عفونت های مجاری ادراری و مشکلات مربوط به آن مواردی هستند که پزشک برای شما سیستوسکوپی را تجویز می کند ،این تجویز به علت تشخیص و شناسایی منشأ مشکلات شما است.در ادامه مشکلات گفته شده می توان مشکلاتی مربوط به مردان مسن تر مانند مشکلات مربوط به پروستات و بزرگ شدن پروستات اشاره کرد که با سیستوسکوپی قابل تشخیص است.

اما آیا سیستوسکوپی برای فرد دارای عوارض جانبی است؟!

موارد محدودی از عوارض سیستوسکوپی گزارش شده است و تقریبا به ندرت اتفاق می افتد،اما در صورت مشاهده هر یک از علائم :
احساس تب و لرز ، مشکلات فرد در هنگام ادرار کردن، تب و حالت تهوع شدید سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

مدت زمان سیستوسکوپی چقدر است؟!

این آزمایش در زمان کوتاهی صورت می گیرد و به طور معمول حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.البته ممکن است بی هوشی توسط متخصص مربوطه به طور حدودی حدود 30 دقیقه به مدت زمان عمل بیافزاید.
برای انجام سیستوسکوپی متخصص پس از آزمایش ادرار احتمالی که برای شما تجویز کرده است از شما می‌خواهد که مثانه خود را کاملا خالی کنید و به شیوه خاصی دراز بکشید و زانوهایشان را به حالت خم قرار دهید.در این مرحله طبق نظر پزشک از مسکن یا بی هوشی استفاده می شود پس از آن عمل سیستوسکوپی آغاز می شود. سیستوسکوپ لوله ای نازک است که بعد از استفاده ژل بی حسی وارد بدن بیمار می شود. این روش به این گونه است که سیستوسکوپ از نوک آلت تناسلی وارد بدن بیمار شده تا به مجرای ادراری وی برسد. بعد پزشک متخصص با استفاده از آن لنزی که روی سیستوسکوپ قرار دارد به بررسی وضعیت مجرای ادراری و مثانه می پردازد تا مشکلات احتمالی را بیابد.بعد نوبت به تزریق یک محلول استریل شده به مثانه می رسد تا با پر شدن مثانه بتواند شرایط را دقیق تر بررسی کند.همچنین با استفاده از سیستوسکوپ می توان نمونه گیری انجام شود.

اعلام نتایج سیستوسکوپی چقدر زمان می برد؟

معمولا در همان جلسه پزشک متخصص نتایج بررسی خود را به بیمار اعلام می کند تا روش درمانی کاملا مشخص شود.اما مواردی هم پیش می آید که پزشک نیاز به نمونه گیری و تست بیوپسی دارد که لازم است نمونه به آزمایشگاه فرستاده شود و بررسی شود و پس از اعلام نتایج توسط آزمایشگاه پزشک می تواند نظر دقیق خود را اعلام کند.

قبل و بعد از جراحی سیستوسکوپی چه کارهایی را باید انجام داد؟

همان طور که قبلاً اشاره کردیم یکی از مشکلاتی که منجر به عمل سیستوسکوپی می شود عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادرار است.پزشک برای جلوگیری از این مشکل ممکن است به شما مصرف آنتی بیوتیک را تجویز کند،گاهی هم پیش می آید پیش از عمل از فرد مورد نظر آزمایش ادرار بگیرند پس از پزشک خود سوال کنید.
پس از عمل حتما باید یکی از اعضای خانواده شما را تا خانه همراهی کند. شما به هیچ عنوان نمی توانید پشت فرمان بشینید یا اقدام به رانندگی کنید.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیگیر مقالات سایت ما باشید به علاوه ما را در شبکه های اجتماعی مانند پیج اینستاگرام ،آپارات و فیس بوک ما دنبال کنید.

سلامتی شما آرزوی قلبی ماست.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

‫6 نظر

  • Im pretty pleased to find this great site. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you saved as a favorite to see new stuff on your blog.

  • Im very pleased to find this page. I wanted to thank you for your time due to this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you bookmarked to check out new information in your blog.

  • Good post. I certainly appreciate this website. Continue the good work!

  • You’ve accomplished the inconceivable – rendering an extremely arid
    topic engrossing and fun. Major props!

    Visit my web blog – online loans no credit check instant approval canada

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *