واریکوسل

در این مقاله سعی داریم اطلاعات شما را از اختلال واریکوسل افزایش دهیم و به همه جوانب مورد نیاز برای آگاهی از این اختلال بپردازیم.
واریکوسل در حقیقت اتساع و پیچ خوردگی غیر عادی شبکه وریدی یا همان سیاهرگی بالای بیضه است.شیوع این بیماری به این گونه است که به طور معمول در زیر 10 سال نادر است ولی در مردان بالغ و جوان حدود 15% ،در مردان نابارور حدود 20% تا 40% می باشد.
واریکوسل معمولا در یک سمت اتفاق می افتند که ناحیه چپ شایع تر است (حدود 90%) و ناحیه راست تقریبا (10%).

بیشتر بخوانید:علت ناباروری در مردان چیست؟

واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان است که علت ایجاد آن هم اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است.

واریکوسل درجه بندی های مختلفی دارد که ما آن را برای شما شرح می دهیم:
درجه 3 : وریدها در حالت ایستاده که قابل مشاهده اند.
درجه 2 : وریدها در حالت ایستاده که قابل لمس می باشند.
درجه 1 : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می باشند.
یک حالت دیگر نیز وجود دارد که به واریکوسل سال کلینیکال معروف هستند و با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سنوگرافی قابل تشخیص می باشند.

آیا واریکوسل نیاز به درمان دارد؟!

با توجه به اینکه زمانی که این بیماری به فرد گزارش می شود فرد دچار استرس و نگرانی می شود، باید گفت واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما متاسفانه درمان دارویی ندارد و باید برای درمان جراحی صورت بگیرد.

آسیب بیضه در افراد مبتلا به بیماری واریکوسل :

در زمینه آسیب بیضه نظریه های متفاوتی ارائه شده است که ما در این مقاله به مهمترین این عوامل می پردازیم :
در حقیقت واریکوسل باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن آن می شود علاوه بر این باعث کاهش حرکت ، تعداد و تغییر شکل ظاهری (مورفولوژی) اسپرم ها میشود اما واریکوسل به طور مستقیم تاثیری بر توانایی جنسی و یا زود انزالی ندارد.
همون طور که قبلاً اشاره کردیم یکی از عوامل ناباروری در مردان می تواند واریکوسل باشد،برای تشخیص واریکوسل حداقل دو یا سه آزمایش منی نیاز است تا تصمیم گیری انجام شود.
معاینه برای تشخیص واریکوسل باید با دست و ابتدا در حالت ایستاده سپس خوابیده انجام شود تا مشخص شود که با دراز کشیدن واریکوسل کاهش چشمگیری پیدا می کنند یا نه. اما اگر کاهش پیدا نکرد سونوگرافی شکم و لگن انجام می شود.
اما در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی حرف اول را می زند و سونوگرافی زمانی به کار گرفته می شود که بیمارانی مشکلاتی مانند چاقی یا موارد خفیفی داشته باشند‌.البته سنوگرافی داپلر یا رنگی می تواند کمک زیادی کند.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیگیر مقالات روزانه ما از طریق وب سایت باشید ، همچنین می توانید ما را از طریق اینستاگرام،چنل آپارات و فیس بوک دنبال کنید.

سلامتی شما آرزوی ماست.

__دکتر علیرضا رضایی__

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

‫6 نظر

  • Im pretty pleased to find this great site. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you saved as a favorite to see new stuff on your blog.

  • Im very pleased to find this page. I wanted to thank you for your time due to this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you bookmarked to check out new information in your blog.

  • Good post. I certainly appreciate this website. Continue the good work!

  • You’ve spoiled me for all other blogs! Naught else can measure
    up to the feast of new concepts you deliver.

    My web-site; e transfer payday loans

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *