ختنه

از ختنه به عنوان یکی از قدیمی ترین عمل های دنیا یاد می شود که در طی این عمل پوست سرآلت تناسلی یا پوست ختنه گاه بریده می شود.

ختنه چیست؟

نوزادان پسردرهنگام تولد با یک لایه پوست روی سرآلت خود به اسم پیش پوست به دنیا می آیند.ختنه کردن به برداشتن همین پیش پوست از روی آلت مرد گفته می شود. در بیشتر موارد این عمل در ده روز اول زندگی نوزاد در بیمارستان انجام می شود.تاریخچه این عمل به 15 هزار سال قبل برمی گردد و در کشورما این عمل به علت باورهای مذهبی،اجتماعی،پزشکی یا فرهنگی انجام میگیرد.

انواع روش های ختنه چگونه می باشد؟

در هنگام انجام ختنه نوازدی که تازه متولد شده است را به پشت می خوابانند و دست و پاهای او را نگه می دارند.داروی بیهوشی به صورت کرم یا تزریقی به نوزاد داده می شود تا آلت تناسلی دچار بی حسی شود.

برای ختنه کردن نوزادان تکنیک های مختلفی وجود دارد اما اینکه از چه تکنیکی استفاده شود بستگی به متخصص شما دارد.سه روش اصلی و رایج برای این عمل وجود دارد که به شرح زیر باشد:

+ گیره (کلامپ) گومکو یا روش گومکو

+ حلقه پلاستیبل

+ کلامپ یا گیره موژن

اما بهترین روش برای ختنه نوزادان چیست؟

منظورازختنه یا رینگ همان روش حلقه پلاستیکی در پزشکی است.این روش ،روشی ایمن و رایج می باشد احتمال خطر این روش که توسط پرستاران انجام می شود 8 بار بیشتر از زمانی است که توسط متخصص و پزشکان انجام می گیرد.

ختنه چه فوایدی دارد؟

طبق شواهدی که وجود دارد ختنه از نظر سلامتی فوایدی هم دارد:

+ محافظت در برابر سرطان آلت تناسلی در مردان یا سرطان دهانه رحم در زنانی که با مرد ختنه کرده رابطه جنسی دارند.

+ کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در مردان.

+ کاهش احتمال عفونت های سیستم ادراری-تناسلی.

+ جلوگیری از التهاب سر آلت تناسلی و التهاب هم‌زمان سر آلت و پیش پوست.

+ جلوگیری از ابتلا به تنگی پوست ختنه گاه یا عدم توانایی عقب کشیدن پیش پوست و همچنین جلوگیری از حالت دیگری که به آن بیرون ماندن سر آلت گفته می‌شود (به‌عبارت‌دیگر در این حالت پیش پوست به جایگاه طبیعی خود بازنمی‌گردد).

عوارض ختنه چه می تواند باشد؟

ختنه هم مانند بقیه عمل های جراحی با عوارضی همراه است که میزان آن کم و زیاد می شود:

+ درد.

+خونریزی.

+واکنش به داروهای بیهوشی.

+ خطر خونریزی و آلودگی به عفونت ها در محل جراحی.

+ سوزش و خارش سرآلت تناسلی.

+ بالا بردن احتمال ابتلا به التهاب سوراخ نوک آلت تناسلی.