فتق چیست؟

در این مقاله سعی داریم شما را از بیماری فتق آشنا کنیم.در جامعه ایران آقایان و بانوان زیادی وجود دارند که از با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند اما اطلاعی از فتق ندارند پس ما اینجاییم که آگاهی کامل را به شما هدیه بدهیم.

جهت رزرو وقت با آقای دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

فتق چیست؟

فتق یا هرنی به معنای بیرون زدگی هر عضو بدن از محل اصلی آن است.در کل می توان گفت: فتق به معنای تغییر محل قرار گیری اعضا از بدن به حفره یا بافت مجاور آن که باعث تورم پارگی شود است.این بیماری زمانی بروز می کند که یک عضو از بدن شما از یک عضله ضعیف بیرون بزند.

چرا فتق ایجاد می شود؟

در ابتدا باید بگوییم این بیناری در مردان بسیار شایع تر از زنان است و اصلی ترین دلیل ایجاد این بیماری افزایش سن می باشد.البته باید گفت که ممکن است این بیماری بصورت مادرزادی در پسران به دلیل نقص سیر نزولی بیضه نیز ایجاد گردد.اما عوامل دیگری هم در ایجاد فتق نقش دارند مانند : وارد شدن فشار زیاد بر حفره شکمی که این فشار باعث پارگی ریتوان و فاسیا و عضلات و در نهایت  فتق خواهد شد.لازم به ذکر است برداشتن اجسام سنگین بصورت یکباره،بزرگی پروستات و سرفه مزمن از غوامل تشدید کننده فشار بر شکم هستند.

از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری می توانیم به انجام عمل جراحی باز شکمی اشاره نماییم که آسیب دیدگی عصب ها در زمان جراحی می تواند باعث شل شدگی عضلات و در پی آن فتق شود اما عواملی مانند بارداری، چاقی، یبوست،سابقه خانوادگی ابتلا به فتق ،فیبروز کیستیک ،مصرف سیگار،وزن کم، تولد بصورت نارس از عوامل فتق اشاره کرد.

با یک کلیک آپارات دکترعلیرضا رضایی را دنبال کنید.

عوارض فتق چیست؟

در صورتی درمان نشدن فتق، عوارض جدی برای بیمار به همراه خواهد داشت چرا که فتق گسترش پیدا می کند و فشار اضافی بر بافت های اطراف خود وارد می کند به همین جهت باعث ورم کردن و درد در نواحی می شود.از جمله دیگر خطرات فشار داخلی است آن همم به دلیل فشار روده به دیواره شکمی است و باعث مسدود شدن روده می شود که باعث عدم دریافت خون کافی و عفونت روده میشود و خطر مرگ را برای بیمار به همراه خواهد داشت اما دیگر عوارض فتق:

ایجاد یک ناحیه ورم کرده قرمز و یا بنفش رنگ، تشدید ناگهانی درد، تب، ناتوانی در انتقال باد روده، تهوع و استفراغ، ناتوانی در حرکت دادن روده.

چگونه بفهمیم به فتق مبتلا شده ایم؟

از معمول ترین علامت های بیماری فتق می توانیم به بیرون زدگی یک توده در ناحیه آسیب دیده اشاره نماییم البته دردهای شکمی شدید هم ایجاد می شود.اما دیگر علائم فتق عبارتند از:

• هرگونه بیرون زدگی یا برآمدگی فتق به رنگ قرمز یا بنقش تیره.

• ایجاد توده دردناک در بیضه.

• ایجاد توده و یا برامدگی دردناک در ناحیه شکم و کشاله ران.

• احساس درد در کشاله ران که با انجام هرگونه فعالیت شدیدتر می شود.

• ایجاد احساس سنگینی در ناحیه شکم و احساس تهوع.

برای درمان و مشاوره برای فتق با آقای دکترعلیرضا رضایی کلیک کنید.

با انواع بیماری فتق آشنا شوید:

فتق اینگوینال

فتق هیاتال

فتق ناف

فتق شکمی

حال بیاییم و با انواع فتق آشنا شویم:

فتق اینگوینال :

نوع شایع در مردان زمانی رخ می دهد که روده به قسمت پایینی دیواره شکم فشار وارد کند و باعث پارگی کانال اینگوینال که در کشاله ران وجود شود.همانطور که در بالاتر مطالعه کردید و متوجه شدید فتق در مردان بیشتر دیده می شود به این علت که بیضه ها بعد از تولد، از طریق کانال اینگوینال به سمت پایین حرکت می کند و بعد از حرکت، کانال باید کاملا بسته شود اما در برخی موارد، این کانال کاملا بسته نمی شود و یک ناحیه تضعیف شده به وجود می آورد و هرگونه فشار بر این ناحیه می تواند باعث بروز فتق شود.

فتق هیاتال :

علت ایجاد فتق هیاتال این است که بخشی از شکم، از محل اصلی خود خارج به سمت دیافراگم و حفره قفسه سینه حرکت کند.  این نوع فتق بطور معمول در بیماران بالای 50 سال مشاهده می شود اما در مواردی در کودکان بصورت مادرزادی نیز وجود دارد.این نوع فتق رفلاکس معده-مری را در پی خواهد داشت.

فتق ناف :

این نوع فتق در کودکان و نوزادان زمانی ایجاد می شود که از طرف روده ها بر دیواره شکم، فشار وارد شود که شما می توانید متوجه حالت توده ای در نزدیکی ناف وی شوید.این نوع فتق می تواند با قوی شدن عصلات شکم خودبخود برطرف شود اما اگر تا 5 سالگی برطرف نشد نیازمند عمل جراحی است. البته این نوع فتق در بزرگسالان نیز مشاهده می شود که به دلیل: اضافه وزن، بارداری و تجمع مایع در شکم  می باشد.

فتق شکمی :

این نوع از فتق در زمان رخ می دهد بافت شکم در مجاورت دریچه های شکم، دچار فشردگی شود.علت ایجاد این نوع فتق را می توان : چاقی، بارداری و فعالیت شدید نامید.البته امکان دارد بعد از عمل محل جراحی باعث ایجاد فتق شود که به آن فتق برش جراحی می گویند.

چگونه به فتق مبتلا نشویم؟

• حفظ تناسب اندام

• تقویت عضلات شکم به کمک ورزش

• ترک سیگار

• درمان و جلوگیری از سرفه دائمی

• مصرف فیبر به منظور کاهش یبوست

• پرهیز از بلند کردن وسایل سنگین

• کاهش فشار بر بدن در زمان ادرار و حین حرکت روده

چگونه باید بفهمیم که به بیماری فتق مبتلا هستیم؟

 تشخیص بیماری نیازمند معاینه پزشکی می باشد که با بررسی ناحیه شکم و کشاله ران انجام می گردد و آزمایشات مربوط به آن عبارتند از:
• سونوگرافی شکمی

• اسکن MRI

چگونه فتق خود را درمان کنیم؟

در مورد درمان فتق باید بدانید که تنها روش درمانی موثر، عمل جراحی است البته ضرورت انجام جراحی با توجه به اندازه فتق، شدت و علائم آن بخش از معاینات پزشکی مشخص می شود و در مواردی پوشیدن شکم بند، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش علائم داشته باشد اما باید توجه داشته باشید که استفاده از شکم بند باید تحت نظر مستقیم پزشک باشد.

جهت دریافت نوبت از آقای دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *