سرطان مثانه

در این مقاله سعی داریم شما را با سرطان مثانه ،علائم و روش درمان آن آشما کنیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

از سرطان مثانه به عنوان دوازدهمین سرطانی که در جهان شایع است یاد می شود.میانگین سنی برای شناسایی این بیماری حدود 65 سال تخمین زده می شود و بر اساس تحقیقات گفته می شود در آقایان 4 برابر خانم ها احتمال بروز دارد و به در سفید پوستان بیشتر از سیاه پوستان اتفاق می افتد.

برای دریافت وقت از دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

اما سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه هم مانند بقیه سرطان ها به دو صورت خوش خیم و بدخیم بروز می کند.درچنین مواقعی توده های سرطانی بصورت تومور ایجاد می شوند که می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.اگر سزطان بدخیم باشد سلول های سرطانی رشد کرده و بخش های دیگر بدن را دربر میگیرد به این عمل متاساز نیز گفته می شود.

متاسفانه باید گفت بیشتر سرطان عای مثانه از نوع بدخیم هستند و نوع خوش خیم آن از موارد نادر می باشد.

آیا سرطان مثانه انواع مختلفی دارد؟

به طور کل، سرطان مثانه از نظر سیول های سرطانی به 3 نوع تقسیم می شوند.

1)سرطان مثانه سلول انتقالی: نوع رایج سرطان مثانه می باشد و نقطه شروع آن سلول های انتقالی در لایه داخلی مثانه است.در حالت کلی سلول‌های انتقالی به سلول‌هایی گفته می‌شود که، در هنگام کشیدگی بافت، بدون آسیب دیدگی دچار تغییر شکل می‌شوند.

2) سرطان مثانه سلول سنگفرشی: این یک نوع سرطان نادر می باشد که به علت نازک شدن سلول های سنگفرشی در اثر عفونت طولانی مثانه ایجاد می شود.

3) سرطان مثانه آدنوکارسینوم: این نوع از سرطان هم نادر می باشد و هنگامی دچار بروز می شود که سلول های غده ای در مثانه تشکیل شود. این سلول‌ها، غدد ترشح‌کننده مخاط در بدن را شامل می‌شوند و زمانی که مثانه دچار التهاب طولانی مدت شده باشد، در داخل مثانه به وجود می‌آیند.

علائم سرطان مثانه چیست؟

متاسفانه باید گفت بسیاری از بیماران هیچ گونه علائم خاصی ندارند و در مقابل یک عده ممکن است با یک سری از علائم مواجه شوند که باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند:

برای دریافت وقت از دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

1)مشاهده خون در ادرار

2)تکرار ادرار همراه با ادرار ناگهانی

3)درد در هنگام دفع ادرار

علت ابتلا به سرطان مثانه چیست؟

در بالا ذکر کرده بودیم که هنگامی که سلول‌های داخلی سطح مثانه، دیگر رشد و تقسیم منظمی ندارند و بر اثر جهش‌هایی شروع به رشد کنترل نشده‌ای می‌کنند، تومورهای سرطانی ایجاد می‌شوند.

اما عوامل تحریک کننده چه هستند؟

1) استعمال دخانیات به خصوص سیگار

2) در مجاورت مواد شیمیایی قرار گرفتن

3) کم نوشیدن مایعات

4) داشتن رژیم غذایی ناسالم حاوی مقادیر زیاد گوشت سرخ شده و روغن حیوانی

5) پرتو درمانی جهت معالجه سرطان اندام‌های لگنی در ناحیه لگنی

6) مصرف نوعی داروی دیابت به نام پیوگلیتازون بیشتر از یکسال

7) وجود عفونت‌های انگلی

8) تحریک پوشش داخلی مثانه به صورت مزمن

9) سن

10) جنسیت

11) نژاد

12) سابقه ژنتیکی

13) نقص های مادرزادی

راه های تشخیص سرطان مثانه:

آزمایش سیتولوژی ادرار: دراین روش، رنگ و مواد موجود در ادرار بررسی می‌شود. در این آزمایش همچنین با کمک میکروسکوپ می‌توان وجود سلول‌های سرطانی در ادرار را بررسی کرد.

آزمایش خون : با کمک نوعی آزمایش خون آزمایش خونی به نام پانل متابولیک جامع وجود دارد که درآن عملکرد کلیه و کبد در شرایط سلول‌های سرطانی مثانه بررسی می‌شود. البته به جز این آزمایش، نیاز به انجام آزمایشات خون دیگری است.

سیستوسکوپی : در این روش از طریق مجرای ادراری، یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر که در انتهای آن دوربین نصب شده است، وارد مثانه می کنند که به پزشک کمک می کند فضای داخلی مثانه را از نظر سلول‌های سرطانی بررسی کند.

سیستوسکوپی سخت : در این روش، لوله‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخلاف روش قبل، سخت و غیرقابل انعطاف است. این لوله همچنین باریک نیست و فضای داخلی آن به گونه‌ای طراحی شده است که ابزارهای جراحی از آن عبور خواهند کرد.

روش های درمانی:

1)عمل جراحی

2)درمان دارویی

3)شیمی درمانی

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *