برای سلامت کلیه چه چیزهایی باید بخوریم ؟

کلیه‌‌ اندامی بسیار مهم است چذاکه مانند یک فیلتر طبیعی عمل می‌کند و آب و سموم اضافی را از بدن خارج کرده و به کنترل فشار خون کمک می‌کند. بر اساس گزارشات انجمن ملی کلیه، میلیون‌ها نفر از مردم دچار بیماری‌های کلیوی هستند.

ابتلا به این نوع بیماری نه تنها بسیار هزینه‌بردار بوده، بلکه با دردی وحشتناک همراه است. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا سلامت کلیه خود را تضمین کنید.

آب

همانطور که از قبل شنیدیم آب مایه حیات است.این جمله برای بدن ما نیز صادق است. آبرسانی به بدن و هیدراته نگه داشتن آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال نباید در مصرف آب زیاده‌روی کنید.

توصیه می‌شود خانم‌ها ۸ لیوان و آقایان ۱۳ لیوان آب در طول روز بنوشند. اما باز هم مهم است با پزشک خود مشورت کرده و شرایط خود را به درستی بسنجید.

برای مشاوره با دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

همین الان مطالعه کنید: درمان دارویی سنگ کلیه

فلفل‌دلمه‌ای قرمز

بر اساس داده های بدست آمده فلفل‌دلمه‌ای ۴۶.۲ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و ۹ گرم کربوهیدرات دارد‌.این ماده‌ی غذایی برای حفظ سلامت بسیار مورد توجه است، چون پتاسیم کمی دارد.همچنین فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپین است که از شما در برابر بعضی انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

سیب

سیب با ۶۵ کالری، ۰ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و ۱۷ گرم کربوهیدرات به عنوان میوه توصیه شده محسوب می شود. این میوه منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین K و همچنین فیبر محسوب می‌شود.

این میوه خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین دلیل می‌تواند به کاهش کلسترول بد و همچنین پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند. با کاهش احتمال دیابت، احتمال نارسایی کلیه کاهش یافته و کلیه ها در امان می مانند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مثل سالمون و ماکارل ۱۷۵ کالری، ۱۹ گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی و ۰ گرم کربوهیدرات دارند. ماهی یک منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب چند غیراشباع به شمار می‌رود.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب در کاهش التهاب، مبارزه با رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از بیماری قلبی، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و حفظ سلامت کلیه‌ها اثرگذار هستند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ماهی که حاوی اسیدهای چرب چند غیراشباع است، می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را کاهش دهد.

“کلیه و بیماری های کلیوی” برای مطالعه کلیک کنید.

آب لیموترش

آب لیموترش ۶۱ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و ۲۱ گرم کربوهیدرات دارد. آب لیموترش می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها و درمان مشکلات کلیوی کمک کند.

ویتامین C و اسید سیتریک موجود در آن هم به حفظ سطح PH بدن کمک می‌کنند، سلامت بدن را بهبود می‌بخشند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. آب لیموترش را صبح‌ها یا قبل از ناهار بنوشید. حتما آن را با یک فنجان آب رقیق کرده و از شیرین کردن آن خودداری کنید.

تخم کدوحلوایی

تخم کدوحلوایی حاوی ۲۸۵ کالری، ۱۲ گرم پروتئین، ۱۲ گرم چربی و ۳۴ گرم کربوهیدرات است. این تخم‌ها سرشار از فیبر غذایی، ویتامین ای، زینک (روی)، پروتئین، مس و آهن هستند. از لحاظ علمی ثابت شده است که تخم کدوحلوایی خطر ابتلا به سنگ مثانه را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که این ماده‌ی غذایی فسفر زیادی دارد و ممکن است سطح پتاسیم موجود در بدن را افزایش دهد، اگر دچار مشکلات کلیوی هستید، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آن برای خود اطمینان حاصل کنید.

برای مشاوره با دکتر علیرضا رضایی کلیک کنید.

گیلاس

گیلاس ۵۱ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰.۳ گرم چربی و ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد. این میوه منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است که به محافظت از کلیه‌ها و قلب کمک می‌کنند.

مصرف روزانه‌ی گیلاس در کاهش التهاب بدن، به‌ویژه التهاب کلیه‌ها مفید است. بهبود عملکرد ورزشی، کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود علائم آرتریت و نقرس و بهبود کیفیت خواب از دیگر خواص گیلاس محسوب می‌شوند.

کلم

کلم نوعی سبزی است که ۲۲ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات دارد. کلم که جزء سبزیجات برگ‌دار محسوب می‌شود، سرشار از ترکیبات فیتوشیمیایی است‌.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوع سبزی با رادیکال‌های آزاد مضر در بدن مقابله می‌‌کنند و به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی‌‌وعروقی را کاهش می‌دهند. کلم منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود.