عفونت اسپرم و مایع منی در مردان

در این مقاله به تشریح مبحث عفونت اسپرم و مایع منی در مردان میپردازیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.در حدود یک سوم یا %55 موارد، ناباروری به علت فاکتوری مردانه اتفاق میافتد. عفونت می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم مرد را دچار مشکل ناباروری کند.عفونت می تواند به طور مستقیم موجب کاهش غیر طبیعی تعداد اسپرماتوزوئید
مایع منی، کاهش تحرك و تغییرات مورفولوژی در اسپرم شود و در نتیجه قدرت باروری را کاهش دهد. همچنین تأثیر
غیرمستقیم عفونت، آسیب به بیضه، التهاب و بدنبال آن تحریک سیستم ایمنی بر علیه آنتی ژنهای خودی همراه با
لکوسیتواسپرمی می باشد ، که همگی عواملی هستند که مرد را دچار معضل ناباروری میکنند.

چنانچه فرآیند عفونت باعث تخریب سد خونی-بیضهای شود، منجر به تشکیل مقادیر قابل توجهی آنتی بادی ضد اسپرم میگردد که در سرم و مایع منی قابل شناسایی اند.بعضی از باکتریها نیز توسط چسبیدن یا آگلوتیناسیون باعث بیحرکت
شدن سلولهای اسپرم میشوند و این اثر، بستگی به تراکم باکتریها در مایع منی دارد. باکتریهای اشریشیاکلی و کالمیدیا
تراکوماتیس باعث آگلوتیناسیون اسپرمها میشوند و از سوی دیگر، اتصال باکتریها به غشای سلولی اسپرم منجر به کاهش
اتصال اسپرم به تخمک میگردد.

 عفونت در مردان معمولا به دنبال سوزش کلاهک آلت تناسلی هنگام ادرار، ورم بیضه، رنگ زرد مایع منی، التهاب مجرای ادراری و گاهی در موارد شدید با تب دیده می‌شود. 

عفونت مایع منی

عفونت در مردان یا پیوسپرمی (که به آن لکوسیتوسپرمی نیز گفته می شود) وضعیتی است که در آن تعداد بسیار زیاد گلبول های سفید یعنی بیش از 1 میلیون گلبول سفید در هر 1 میلی لیتر مایع منی وجود دارد.لکوسیتوسپرمی در 30 درصد مردان نابارور و تا 20 درصد در مردان بارور دیده می‌شود. عفونت‌های باکتریایی باعث جذب لکوسیت‌ها در پاسخ التهابی می‌شوند که گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) را تولید می‌کنند و سیتوکین‌ها را آزاد می‌کنند، که هر دو می‌توانند به اسپرم آسیب رسانده و آن‌ها را ناکارآمد کنند. اگرچه لکوسیتوسپرمی و باکتریوسپرمی هر دو شرایط بالینی هستند که می‌توانند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارند، هنوز بحث در مورد تأثیر آن‌ها بر نتایج کمک باروری و مدیریت وجود دارد. بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، لکوسیت‌ها باید با استفاده از تست Endtz یا با آنتی بادی‌های مونوکلونال علیه CD15، CD68 یا CD22 تعیین شوند. مقدار برش پیشنهاد شده توسط WHO 1 × 106 سلول پراکسیداز مثبت در میلی لیتر است.

عفونت در آزمایش اسپرم مردان می تواند ناشی از عفونت های نقاط دیگر بدن هم باشد که سبب افزایش گلبول های سفید خون شده است اما اکثرا ناشی از بیماری های منتقله از راه جنسی مثل سوزاک و نایسریا گونوره‌آ باشد و حتی التهاب مجرای ادراری در مردان باشد.

علائم عفونت مایع منی

  • ورم بیضه
  • التهاب اپیدیدیم
  • سوزش کلاهک تناسلی هنگام ادرار
  • سوزش ادرار
  • رنگ زرد مایع منی
  • التهاب مجرای ادراری در مردان
  • تب

علت عفونت مایع منی و احتمال ناباروری

  • عفونت‌های باکتریایی در اسپرم
  • اشریشیا کلی
  • سوزاک
  • کلامیدیا تراکوماتیس

درمان عفونت مرتبط با ناباروری مردان

  • تجویز آنتی بیوتیک :  توجه کنیدتمامی عفونت ها باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا برایتان دارو تجویز کند. 
    گاها دیده شده است افراد، قرص مترونیدازول برای عفونت اسپرم استفاده میکنند اما این دارو برای درمان عفونت زنان رایج است. 
    از آنجایی که آنتی بیوتیک ها ممکن است به درمان عفونت منی کمک کنند، پزشک ممکن است نسخه ای از آنتی بیوتیک ها تجویز کند و توصیه شود که کل دوره کامل دارو را مصرف کنند حتی اگر علامتی نداشته باشند و هیچ ارگانیسمی در ادرار یافت نشود.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID : این دارو ممکن است تعداد اسپرم را بهبود بخشد. پیوسپرمی نیز ممکن است خود به خود بهتر شود.
  • تجویز کرم ها و پماد ها : درمان سوزش نوک آلت تناسلی مردان ممکن است با کرم های حاوی کورتون درمان شود.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *