سلامت قبل از بارداری آقایان

عوامل زیادی در بارداری نقش دارند. سلامت و سن پدر بر شانس باردار شدن همسرش و همچنین سلامت کودک در آینده تاثیرمی گذارد.گام های ساده ای وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که تا حد امکان سالم و مناسب برای پدر شدن هستید.

اگر قصد این را دارید که بچه دار شوید، بسیارمهم است که :

1-قبل 40 سالگی اقدام به بارداری کنید.

2-درمحدوده وزنی سالم باشند.

3-سیگار کشیدن را ترک کنید.

4-مصرف الکل را قطع کنید یا کاهش دهید.

5-ازقرارگرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی خودداری کنید.

سن ازعوامل تاثیرگذار

مردان می توانند تا 70 سالگی و بالاتراسپرم بسازند،اما با افزایش سن کیفیت اسپرم کاهش می یابد برای مثال مردان بالای 40 سال اسپرم سالم کمتری نسبت به مردان جوان دارند.اگر45 سال یا بیشتر دارید ممکن است باردار شدن همسرتان بیشتر طول بکشد و بیشتر در معرض خطر سقط جنین باشد.پدران مسن تر در مقایسه با پدران جوان تر در معرض خطر کمی بالاتر برای داشتن نوزاد مبتلا به اوتیسم یا بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی هستند.البته کاملا واضح است که شما نمی توانید سن خودتان را کنترل کنید اما اگر سن شما بالا است زودتر برای بچه دار شدن اقدام کنید.

سلامتی شما مهم است.

حدود نیمی از موارد ناباروری به دلیل مشکلی است که مرد دارد، بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای بچه دار شدن یک معاینه پزشکی عمومی انجام دهید. با پزشک خود در مورد آزمایشاتی که ممکن است نیاز داشته باشید و اینکه آیا باید از داروهایی که ممکن است قبلا مصرف کرده اید اجتناب کنید، صحبت کنید.

اگراسپرم سالمی داشته باشید، شانس بیشتری برای باردار کردن دارید. بهترین راه برای اطمینان از داشتن مقدار زیادی اسپرم سالم این است که بیضه های خود را خنک نگه دارید، زیرا گرما بر توانایی بیضه ها برای تولید اسپرم تأثیر می گذارد. برای چند ماه قبل از اینکه بخواهید بچه دار شوید، می‌توانید با اجتناب از حمام‌های بسیار داغ یا اسپا، قرار ندادن لپ‌تاپ روی پاهایتان و پوشیدن لباس‌های زیر گشاد، به خنک نگه داشتن بیضه‌ها کمک کنید.

اگر یک بیماری پزشکی مانند سرطان دارید و فکر می کنید در آینده می خواهید بچه دار شوید، با پزشک خود صحبت کنید. راه هایی برای حفظ باروری شما وجود دارد، مانند استخراج و انجماد اسپرم یا قسمت های ریز بافت از بیضه ها. قبل از شروع درمان سرطان، پزشک باید در مورد خواسته های شما بداند.

داروهای مکمل یا جایگذین

درمان‌های مکمل یا جایگزین ، مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی و ماساژ، ممکن است سلامت عمومی شما را بهبود بخشد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند باروری شما را افزایش دهد. همیشه بهتر است قبل از شروع هر گونه درمان مکمل یا جایگذین با پزشک خود صحبت کنید.

ارتباط پیش از بچه دار شدن و سلامت شما

داشتن وزن مناسب شانس شما را برای بچه دار شدن سالم افزایش می دهد. اضافه وزن بر کیفیت اسپرم شما تأثیر می گذارد، میل جنسی شما را کاهش می دهد و می تواند حفظ نعوظ را دشوارتر کند. کمبود وزن همچنین می تواند باردار کردن را برای شما سخت تر کند.بهترین راه برای رسیدن به وزن سالم، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم است. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، حتی از دست دادن تنها چند کیلو کمک خواهد کرد.

شما و همسرتان باید یکدیگر را تشویق کنید تا سبک زندگی سالمی داشته باشید. دستورالعمل های رژیم غذایی مناسب خود را دنبال کنید و هر روز انواع غذاهای سالم و غذاهای کمتر حاوی نمک، شکر و چربی اضافه کنید.سعی کنید هر هفته 2 و نیم تا 5 ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا 1 ¼ تا 2 و نیم ساعت فعالیت بدنی با شدت شدید انجام دهید. صرف کمتر نشستن کنید، حرکت بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

چیزهایی که باید از آنها اجتناب کنید.

سیگار کشیدن : هیچ محدودیتی برای سیگار کشیدن وجود ندارد. اگر در تلاش برای بچه دار شدن هستید، مهم است که حداقل 3 ماه قبل از شروع تلاش برای بچه دار شدن نیاز باشد سیگار را ترک کنید زیرا بر روی DNA اسپرم ها تاثیر میگذارد. سیگار می تواند بر نعوظ شما تأثیر بگذارد و علاوه بر آن بیش از یک پاکت سیگار در طول روز کشیدن می تواند خطر ابتلای نوزاد به سرطان خون را افزایش دهد.

نوشیدن الکل : نوشیدن زیاد میل جنسی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، حفظ نعوظ را دشوار می کند و بر کیفیت اسپرم شما تاثیر می گذارد. لازم نیست الکل را کنار بگذارید فقط مصرف خود را کاهش دهید و در محدوده ایمن نگه دارید . هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف کافئین (مثلاً قهوه) بر شانس باردار شدن مردان تأثیر بگذارد وجود ندارد.

داروها: پزشک به شما اطلاع خواهد داد که آیا ادامه مصرف داروها و هر نوع ویتامین یا مکمل مناسب است یا خیر. داروهایی که می توانند بر باروری شما تأثیر بگذارند شامل داروهای مسکن حاوی مواد افیونی و همچنین داروهایی برای درمان افسردگی و اضطراب هستند. درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز می توانند بر باروری شما تأثیر بگذارند.

استروئیدها: مصرف استروئیدهای آنابولیک می تواند مانع از تولید اسپرم شود. آنها می توانند بیضه های شما را کوچک کنند و در عین حال بر نعوظ و میل جنسی شما تأثیر بگذارند. ممکن است تا 2 سال پس از قطع مصرف استروئیدهای آنابولیک طول بکشد تا اسپرم فرد دوباره سالم شود.

مواد مخدر: از مصرف تمام مواد مخدر تفریحی مانند کوکائین، هروئین، اکستازی و ماری جوانا خودداری کنید زیرا این مواد می توانند باعث مشکلات دائمی باروری شوند.

مواد شیمیایی: سموم و آلاینده ها هم در محل کار و هم در زندگی روزمره می توانند بر اسپرم شما تأثیر بگذارند. اینها عبارتند از آفت کش ها، فلزات سنگین، برخی مواد شیمیایی و پلاستیک و تشعشعات. سعی کنید قرار گرفتن در معرض این موارد را محدود کنید و اگر برای بچه دار شدن تلاش می کنید لباس محافظ بپوشید.برای اطلاعات بیشتر از پزشک اورولوژیست خود کمک بخواهید.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما

جهت کسب اطلاعات و اخبار ما پیگیر مقالات ما باشید.

پاینده و سلامت باشید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

‫6 نظر

  • Im pretty pleased to find this great site. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you saved as a favorite to see new stuff on your blog.

  • Im very pleased to find this page. I wanted to thank you for your time due to this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you bookmarked to check out new information in your blog.

  • Good post. I certainly appreciate this website. Continue the good work!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *