ساختار و عملکرد کلیه

در این مقاله قصد داریم شما را با کلیه ،ساختار و عملکرد آن آشنا کنیم تا اطلاعات شما را از این اندام حیاتی افزایش پیدا کند و با آگاهی تمام برای سلامتی خود اقدام کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

از کلیه به عنوان اندام لوبیایی شکل که در مهره داران وجود دارد یاد می شود.وظیفه کلیه ها دفع مواد زائد به خارج از بدن است به علاوه سطح الکترولیت ها را متعادل کرده و فشار خون را تنظیم می کند.

موقعیت کلیه ها در طرفین ستون فقرات و در قسمت حفره شکمی قرار دارد. به طورکلی، کلیه راست کمی کوچکتر و پایین تر از کلیه سمت چپ قرار دارد و علت آن هم موقعیت قرارگیری کبد است. وزن کلیه در مردان حدودا 125 تا 170 گرم و در زنان تقریبا 115 تا 155 گرم است.

نفرون چیست؟

نفرون از مهمترین بخش هایی است که برای هر کلیه می توان به آن اشاره کرد نفرون ها با توجه به ساختار و عملکرد کلیه ها خون را گرفته و مواد مغذی را تجزیه و به عبور مواد زائد از خون تصفیه شده کمک می کنند.جفت کلیه ها به طور تقریبی حدود 2 میلیون نفرون دارد.

قشرکلیه چیست؟

خون پس از طی مسیر خود در نفرون، وارد قشرکلیه می شود که به آن جسم مالپیگی هم گفته می شود.قشرکلیه دو ساختار جانبی دارد:

1-گلومرول

2- کپسول بومن

گلومرول: از گلومرول به عنوان خوشه ای از مویرگ ها یاد می شود که پروتئین را از خون در قشرکلیه جذب می کند.

کپسول بومن: بعد ازاینکه پروتئین ها توسط مویرگ ها بازجذب شد مایع باقی مانده را ادرار کپسولی می نامند.ادرار کپسولی از طریق کپسول بومن به لوله های کلیوی منتقل می شود.

لوله های کلیوی شامل چه می شوند؟

لوله های کلیوی یک سری لوله هایی هستند که بعد از کپسول بومن شروع شده و به مجاری ادرار ختم می شود.حال آنکه هر لوله شامل چند بخش است:

لوله ی حلقوی پروگزیمال که لوله ی حلقوی پروگزیمال،آب،سدیم و گلوکز را از خون جذب می کند.

حلقه هنل بیشتر پتاسیم، کلرید و سدیم را از خون جذب می کند.

لوله ی حلقوی دیستال که در این بخش سدیم بیشتری از خون جذب می شود.

با رسیدن محتویات و مایعات به انتهای لوله های کلیوی،مایعات رقیق تر می شود و با اوره ترکیب می شود.اوره از فرآورده های متابولیسم پروتئین است که در ادرار آزاد می شود.

قشرکلیه چیست؟

قشرکلیه درحقیقت قسمت بیرونی کلیه است و حاوی گلومرول و لوله های پیچیده است،در لبه بیرونی قشرکلیه کپسول کلیه قرار دارد که از جنس بافت چربی است.درحقیقت می توان گفت قشرکلیه و کپسول با هم از ساختار داخلی کلیه محافظت می کند.

مدولای کلیه چیست؟

مدولای کلیه بافت صاف و داخلی کلیه می باشد. مدولای کلیه شامل حلقه هنل و هرم های کلیوی میشود.

اهرام کلیوی چیست؟

اهرام کلیه شامل ساختارهایی شامل رشته های نفرون و توبول است.وظیفه این لوله ها این می باشد که این مایعات را به کلیه ها منتقل کنند و سپس این مایع از طریق نفرون ها به سمت ساختارهای داخلی مجاری ادراری منتقل می شود.

مجاری جمع کننده ادرار:

در انتهای هر نفرون واقع در مدولای کلیه ، مجاری ادرار وجود دارد.مایعات موجود در جمع کننده ادرار فیلترشده می باشند و هنگامی که ادرار در مجرای ادرار ذخیره شد،مایع به سمت لگن کلیه حرکت می کند.

لگنچه کلیه:

لگنچه در قسمت داخلی کلیه قرار دارد و به عنوان مسیری برای عبور و حرکت ادرار به سمت مثانه می  باشد.

کالیس:

قسمت اول لگنچه کالیس نام دارد و شبیه فنجان و دارای فضایی کوچک است که مایع را قبل از حرکت به سمت مثانه جمع می کند.کالیس محل تبدیل مایعات و مواد اضافی به  ادرار است.

هیلوم:

دهانه کوچکی می باشد که در لبه داخلی کلیه واقع شده است و منحنی شکل می شود تا شکل لوبیایی را ایجاد کند، لگنچه ازهیلوم عبور می کند.

مجرای ادرار:

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به مثانه منتقل و هدایت میکند.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما

جهت کسب اطلاعات و اخبار بیشتر پیگیر مقالات ما از طریق سایت ایوان باشید.

پاینده باشید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *