مواد غذایی موثری در باروری آقایان

در این مقاله به مواد غذایی که باعث پایین آمدن قدرت باروری در آقایان میشود می پردازیم از آنجایی که بخش عمده ای از زندگی ما صرف مصرف غذا و نوشیدنی میشود ،دانستن روش اصلاح عادت های غذایی به خانواده ها کمک می کنند تا به سوی زندگی بهتر با آینده روشن تر گام بر دارند.

💠آیا تغذیه در باروری آقایان نقش دارد؟
مصرف بعضی از مواد غذایی باعث پایین آمدن قدرت باروری در آقایان میشود برای مثال مصرف بیش از اندازه چربی (البته میزان مصرف چربی در روز حدود ۳۰٪ از کالری مورد نیاز در یک بدن سالم است.)،استفاده افراطی چربی های اشباع(مانند لبنیات هایی که چربی بالایی دارند،چربی های حیوانی،گوشت قرمز و…)،مصرف زیاد چربی های ترانس (همانند روغن های گیاهی جامد که اکثرا در صنعت های شیرینی و کیک پزی استفاده می شود.) به طور کل بهتر است مصرف چربی مورد نیاز روزانه آقایان به سمت روغن های مایع گیاهی مانند روغن کانولا ،زیتون و … برود در حقیقت این دسته روغن ها اسید چرب غیر اشباع دارند.علاوه بر موارد گفته شده مصرف بیش از اندازه انواع شیرینی و نوشابه های گازدار.

برای مطالعه بیشتر: سلامت قبل از بارداری آقایان

حال که به بخش نوشیدنی رسیدیم باید تاثیر کافئین و الکل (مصرف الکل باید محدود و یا منع شود.) بر قدرت باروری آقایان یادآور شویم چراکه مصرف این موارد از عوامل به اثبات رسیده در ناباروری آقایان است. به علاوه ترک سیگار کشیدن در افزایش قدرت باروری الزامی است.
از دیگر گروه مواد غذایی که در ارتباط با قدرت باروری آقایان مطرح میشود مصرف زیاد منبع های فیتواستروژنی است.این مواد در دسته ای از گیاهان استروژنی زیاد است.پرچمدار این دسته مواد غذایی سویا می باشد به علاوه رازیانه،زیره،سیاه دانه،بذرکتان و… می‌توانند تاثیر منفی بر قدرت باروری در مردان داشته باشند. علت این پدیده این است که مواد غذایی دارای فیتواستروژنی ها اثر آنتی آندروژن (به معنای خلاف هورمون های جنسی مردانه)دارند،با کمبود این هورمون ها باروری با اختلال مواجه می شود.

بیشتر بخوانید: آیا به اندازه کافی در مورد فریز اسپرم مطلع هستید؟


💠چه مواد غذایی برای تقویت باروری آقایان موثری است؟
1-پروتئین ها:
پروتیئن ها از دسته موادی هستند که از آنها به عنوان مواد غذایی یاد می شود که بر روی سلامت و کیفیت اسپرم تاثیر دارند.منابع پروتئین (بهتر است گیاهی باشد)،مغزها، سبزیجات و انواع حبوبات از این دسته مواد غذایی هستند.منابع پروتئین حیوانی هم اگر بصورت گوشت سفید باشد میتواند مفید واقع شود با آنکه مصرف گوشت قرمز از دسته پروتئین ها است مصرف بیش از حد آن میتواند تاثیر عکس داشته باشد.
2-میوه ها و سبزیجات:
میوه ها و سبزیجات به افزایش قدرت باروری به علت حاوی بودن آنتی اکسیدان و انواع ویتامین‌ها از جمله C هستند منبع موثر و مورد نیاز هستند.
3-غلات:
غلات از دیگر مواد غذایی است که میتواند در قدرت باروری موثر باشد .مصرف غلات از نوع سبوس دار برای افزایش توان باروری موثر است . اما مصرف موادی مانند برنج،نان هایی که آرد بدون سبوس تهیه می کنند تاثیر معکوس دارند.

💠برای تقویت اسپرم چه چیزی مصرف کنیم؟
مصرف امگا ۳ می تواند به کیفیت اسپرم کمک کند مصرف ماهی به میزان دو بار در هفته ،استفاده از گردو به صورت روزانه به تعداد ۲ عدد و روغن کانولا نیز موثر است.

با تشکر از صرف وقت و مطالعه مقاله ما.

جهت کسب اطلاعات و آموخته های بیشتر پیگیر آموخته ما باشید.

پاینده باشید.

doctor alireza_rezaei وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *